Jin jógou k posílení imunitního systému

Jin jógou k posílení imunitního systému

Dynamické léto je za námi a přišel čas na přechod od jangu k jinu. Podzim svou povahou vybízí ke zklidnění, zpomalení, zbavení se nepotřebného. Stejně jako se příroda připravuje na zimu, shazuje listí, míza se stahuje ke kořenům, zvířata tvoří zásoby na zimní odpočinek, i my bychom měli ve svých aktivitách zvolnit a dovolit si trávit klidné večery s rodinou, nahlédnout více do sebe.

Pokud tyto přirozené biorytmy přírody neakceptujeme, může přijít problém v podobě podzimního nachlazení, rýmy nebo chřipky, nebo dokonce v podobě různých úzkostí a depresí. Podzim nám svou energií říká, že je třeba se zbavit všeho nepotřebného, všeho, co už nám neslouží, abychom mohli vytvořit prostor pro něco nového. Proto je to výborné období pro úklid a vyhazování starých nepotřebných věcí.

Podle tradiční čínské medicíny patří k podzimu prvek kovu. Emoce s ním spojená je smutek, žal. Meridiánové dráhy (dráhy, kterými proudí životodárná energie Qi), které zajišťují správnou funkci kovu, jsou plíce a tlusté střevo. Plíce ovlivňují respiraci a zásobení našeho těla kyslíkem, souvisí s tím, jak přijímáme nejen dech, ale celý život. Pokud se nedokážeme kvalitně nadechnout do celého těla, nedojdeme k pocitu naplnění a spokojenosti. Naopak dostatečně hluboký dech dodá tělu kromě kyslíku i spoustu energie, která posílí vnitřní orgány, cévy a celý náš ochranný štít (imunitu). Tato ochrana pomáhá tělu ke zvýšení odolnosti vůči vnějším vlivům, kterými mohou být chlad, vítr nebo třeba vlhko. Pokud jim otevřeme bránu, snadno se dostanou dovnitř a způsobí nachlazení nebo rýmu. Dech tvoří most mezi myslí a tělem, je tím, co nás drží v přítomném okamžiku, ve stavu bdělosti.

Tlusté střevo odstraňuje odpady z těla. Správná funkce napomáhá nejen odstranění nepotřebného z těla na fyzické úrovni, ale také vypouštění starých křivd, situací, kdy jsme mohli něco udělat jinak, i zranění, která nám někdo způsobil. Zácpa na fyzické úrovni je spojena s držením na úrovni psychické. Pokud v sobě držíme staré bolestné vzpomínky, jsme náchylnější k nachlazení, protože tělo si drží odpady, kterých mělo možnost se zbavit. Čím větší zátěž tělo má, tím pravděpodobnější je, že onemocní. Držení vede k vlhkosti a hlenům, které nebudou jen ve střevě, ale objeví se i v nosních dutinách.

Z hlediska jin jógy je v tomto období dobré se zaměřit na dráhu plic a tlustého střeva. Obě z nich jsou umístěny na horních končetinách. Dráha plic je z této dvojice jinové povahy a dráha tlustého střeva povahy jangové. Dráha (meridián) plic začíná v místě pod klíční kostí a vede přes rameno, biceps, loketní jamku, předloktí až ke špičce palce. Dráha tlustého střeva začíná na špičce ukazováčku a vede přes hřbet ruky, přes horní část předloktí, loket, triceps směrem na krk, přes tvář a končí v protilehlé nosní dírce. Všechny ásany, které zapojují, stlačují, masírují a otvírají paže, budou pro tyto dvě dráhy prospěšné a harmonizační.

Praxi jin jógových ásan je třeba považovat za podporující, harmonizační, nikoli léčivou nebo řešící konkrétní problém. Všechny pozice zaujímáme na delší dobu (5-7min) tak, aby se stačily protáhnout jinové tkáně našeho těla (vazy, šlachy, fascie), a abychom dostatečně stimulovali tok energie Qi v jednotlivých drahách. Všechny svaly, které nejsou nutně potřebné pro udržení dané pozice, se snažíme vědomě uvolnit. Skrze zavřená víčka jen pozorujeme sami sebe v přítomném okamžiku, vnímáme, co přichází, vnímáme, jak na to reagujeme a jak se cítíme sami se sebou v absolutním odevzdání dané pozici. Nejlepším způsobem, jak udržet sami sebe v přítomnosti, je pozorování dechu.

Sestava:

TIP: Ve všech pozicích si můžete představovat meridiánovou dráhu plic a tlustého střeva.

  1. Pozorování dechu: Sedněte si do pohodlného, vzpřímeného sedu, zavřete oči a zaměřte se na svůj dech. Chvíli ho jen pozorujte, aniž byste ho ovládali. Všimněte si jeho kvalit. Jak je rychlý, pomalý, hluboký, mělký, kam až se ve vašem těle rozlívá. Postupně ho začněte prohlubovat a prodlužovat. Slaďte délku nádechu a výdechu. Vnímejte, jak se váš hrudník rozpíná do všech stran s nádechem a zužuje se s výdechem.
  2. Střídavé nosní dýchání: Levou ruku položte na koleno dlaní vzhůru a spojte ukazovák a palec. Pravou rukou zaujměte višna mudru (ukazovák a prostředník se opírají o bod mezi obočím, palec uzavírá pravou nosní dírku, prsteník uzavírá levou). Uzavřete pravou nosní dírku a dlouze vydechněte všechen vzduch z plic levou nosní dírkou. Pak dlouze nadechněte levou nosní dírkou, uzavřete ji prsteníkem a vydechněte pravou. Nadechněte pravou, uzavřete ji a vydechněte levou. Opakujte tento cyklus alespoň 10 – 15x. Pak uvolněte pravou ruku na pravé koleno, spojte palec a ukazovák k sobě a volně dýchejte celým nosem. Pozorujte pocit v nose, v hrudníku, v celém těle.
  3. Poloviční pes: Přejděte do pozice kočky. Ruce natáhněte daleko před sebe na podložku a pak klesněte hrudníkem až k zemi. Pod čelo si můžete dát deku nebo bloček. Zavřete oči a zhluboka dýchejte. Vydržte v pozici alespoň 5 minut a pak přejděte na 1 minutu do lehu na břiše a nechte doznít účinky pozice.
  4. Dítě: Přejděte do pozice dítěte s koleny daleko od sebe. Natáhněte pravou paži pod levým podpažím do dálky a položte pravou tvář a spánek na zem. Levou dlaň můžete nechat položenou na zemi před obličejem nebo ji položte na křížovou kost. Zůstaňte v pozici alespoň 5 minut a pak vyměňte strany. Poté si lehněte na břicho nebo, chcete-li, na záda a chvíli si odpočiňte.
  5. Kráva s úklonem: Z pozice vsedě přejděte do pozice krávy tak, aby kolena byla nad sebou. Můžete se vypodložit cihličkou nebo dekou. Je-li pravá noha nahoře, opřete se pravou dlaní vedle hýždí a ukloňte se doprava. Levou paži přitom vytáhněte přes hlavu stejným směrem a nechte ji volně klesat dolů. Zůstaňte alespoň 5 minut. Vystřídejte strany.
  6. Relaxace: Na závěr se položte do lehu na záda nebo na boku a úplně uvolněte celé tělo. V nerušeném klidu vstřebávejte příznivé účinky předchozích pozic.

 

Autor a fotky: Lucie Martinová

 

Žádné komentáře

Komentáře jsou uzavřeny