Aštanga část 4. – pozice vsedě 2.část

Aštanga část 4. – pozice vsedě 2.část

Následují další pozice vsedě, ke kterým se dostaneme po pravidelné praxi pozic předchozích. V každé z nich zůstáváme na pět nádechů a výdechů. Mezi jednotlivými pozicemi provádíme malou vinyasu. Není důležitá jen samotná pozice, ale i způsob, jak se do ní dostaneme.

Všechny pozice mají různé varianty pro různá těla a stupně pokročilosti. Zde se věnujeme jen jejich finální verzi (proto je i popis pozic velmi stručný). K té je ale třeba se postupně dopracovat!!! Pokud se pozice i sled vinyas chcete naučit detailněji, neváhejte přijít na mysore lekci, kde vás to krok za krokem naučíme.

Marichiasana A: Pokrčíme jednu nohu (první vždy pravou), obtočíme okolo ní pravou ruku a spojíme ji s levou za zády, potom s výdechem dáme čelo na koleno.

Marichiasana B: Založíme (jako první levou) nohu do polovičního lotosu, spojíme ruce za zády a předkloníme se k zemi mezi kolena.

Marichiasana C: Pokrčíme (jako první pravou) nohu a levou ruku obtočíme okolo pokrčené nohy. Spojíme ji s pravou za zády a provádíme rotaci.

Marichiasana D: To samé jako předchozí varianta, ale vždy je jedna noha založená v polovičním lotosu.

Navásana: Vždy pět dechů v pozici, pětkrát za sebou. Mezi jednotlivými z pěti navásan se vždy zvedneme na jeden nádech na dlaních nad zem a s výdechem se vrátíme zpět.

Bhudjapídásana: S nádechem „obskočíme“ ruce ze stran, překřížíme nohy v kotnících a pak přenášíme váhu dopředu, prostrčíme překřížené nohy mezi rukama dozadu a hlavu položíme na zem.

Kúrmásana: Jako v předchozí pozici „obskočíme“ ruce ze stran a dosedneme hýžděmi i patami na zem. Ruce jsou prostrčené pod nohami. Klesáme hrudníkem k zemi a natahujeme nohy.

Supta Kúrmásana: Z předchozí pozice přejdeme do supta kúrmásany tak, že spojíme ruce za zády a potom překřížíme nohy v kotnících před hlavou.

Garbha Pindásana: Založíme lotos. Skrze něj prostrčíme ruce až po lokty, pokrčíme je a do dlaní vložíme bradu. Tady dýcháme pět dechů a pak se rozhoupeme dozadu a dopředu (celkem 9x) a při tom se otáčíme ve směru hodinových ručiček.

Kukutásana: Z předchozí pozice se po devátém zhoupnutí vyhoupneme až nahoru a postavíme se na dlaně. Tady jsme pět dechů.

Badha Kónásana A: Chodidla spojíme malíkovými hranami k sobě, otevřeme je pomocí rukou tak, aby směřovala nahoru. Kolena jdou široce do stran. S výdechem se předkloníme tak, aby se čelo dotklo země za prsty u nohou.

Badha Kónásana B: To samé jako předchozí pozice, ale záda zakulatíme a čelo položíme do chodidel.

Upavišta Kónásana: Nohy dáme široce do stran, chytneme se za malíkové hrany u nohou a předkloníme se čelem k zemi. Z této pozice se zvedneme do další varianty, kdy nohy směřují vzhůru ke stropu.

Supta Kónásana: Položíme se na záda a nohy vyhoupneme nahoru a položíme je za hlavu na zem široce od sebe. Chytneme se za palce u nohou. Zůstaneme na pět dechů, pak se vyhoupneme nahoru a na jeden výdech jdeme ještě do původní pozice na zemi.

Supta Padangušthásana: Lehneme si na zem. S nádechem chytneme pravou rukou palec pravé nohy. Druhou ruku položíme na stehno natažené nohy. S výdechem přitáhneme nohu blíž k tělu a hlavu zvedneme k noze tak, až se čelo dotkne kolene. Tady jsme pět dechů. S nádechem položíme hlavu na zem a s výdechem dáme nohu do strany. Hlavou se podíváme na opačnou. Druhou rukou přidržujeme kyčel u země. Taky zůstaneme na pět dechů, s nádechem vrátíme nohu zpět a jen na jeden výdech ještě přitáhneme nohu k sobě a čelo ke koleni. S nádechem položíme hlavu na zem a s výdechem položíme nohu i ruku na zem.

Po této pozici následuje chakrásana.

Ubhaja Padangušthásana: Lehneme si na zem. Přejdeme do pluhu, chytneme palce u nohou a švihem se vyhoupneme nahoru tak, abychom se zastavili v balanční pozici. Hlava je v záklonu.

Urdhva Mukha Paščimóttanásana: Lehneme si na zem. Přejdeme do pluhu, chytneme se za malíkové hrany chodidel a švihem se vyhoupneme nahoru tak, abychom se zastavili v balanční pozici. Nohy přitahujeme k sobě a čelo ke kolenům.

Setu Bandhásana: Lehneme si na zem. Chodidla se dotýkají patami a jsou otevřená do stran a položená na zemi. Opřeme se rukama vedle hlavy a zvedneme pánev nahoru. Ruce pak překřížíme na hrudníku.

Autor a foto: Lucie Martinová

Žádné komentáře

Přidejte svůj komentář