Aštanga část 2. – stojné pozice

Aštanga část 2. – stojné pozice

Poznámka – N = nádech, V = výdech, ve všech pozicích zůstáváme na pět dechů (tzn. 5x nádech a 5x výdech).

  • Padangušthásana: N – odskok chodidly na šířku kyčlí, předklon a chycení za palce, V – krčíme lokty a temeno hlavy posíláme k zemi, drišti nos
  • Padahastásana: N – zvedneme hlavu, V – zůstáváme, N – vložíme dlaně pod chodidla, V – krčíme lokty a temeno hlavy posíláme k zemi, drišti nos, opuštění pozice – N – zvedneme hlavu, V – zvedneme se nahoru a skočíme do samasthiti
  • Utthita trikónásana: N – odkročíme (nebo odskočíme) pravou nohou na šíři asi tří našich stop a upažíme ruce, V – vytočíme pravé chodidlo stranou a chytneme palec pravé nohy, drišti dlaň horní ruky, (to samé na druhou stranu)
  • Parivrta trikónásana: přechod z utthita trikónásany, V – položíme levou dlaň vedle malíkové hrany pravé nohy, drišti horní ruka, (to samé na druhou stranu)
  • Utthita paršvakónásana: N – odkročíme (nebo odskočíme) na šíři asi 4 až 5 našich stop a upažíme ruce, V – krčíme pravou nohu, pravou ruku položíme vedle malíkové hrany pravé nohy a levou ruku natáhneme přes ucho do dálky, drišti horní dlaň, (to samé na druhou stranu)
  • Parivrta páršvakónásana: přechod z utthita páršvakónásany, V – levou dlaň položíme vedle malíkové hrany pravé nohy a druhou ruku vytáhneme přes ucho do dálky, chodidlo zadní nohy leží na zemi, dochází ke zkrutu celého trupu, drišti horní dlaň, (to samé na druhou stranu)
  • Prasárita padóttanásana:
  • A) N – odkročíme (nebo odskočíme) pravou nohou asi 4 až 5 našich stop dozadu a srovnáme chodidla vodorovně, ruce v bok, V – předklon jen tak, aby záda byla vodorovně se zemí, dlaně položíme na zem na úroveň prstů u nohou, N – zvedneme hlavu, V – předklon tak, že krčíme ruce v loktech dozadu a temeno hlavy položíme na zem, opuštění pozice – N – natáhneme ruce, zvedneme se tak, aby záda byla vodorovně se zemí, V – ruce do pasu, N – zvedneme se nahoru, V – zůstaneme
  • B) N – ruce upažíme, V – ruce do pasu, N – vytáhneme se za temenem hlavy, V – předklon až dolů, položíme temeno hlavy na zem, opuštění pozice – N – zvedneme se nahoru, V – zůstaneme
  • C) N – ruce upažíme, V – propleteme prsty rukou za zády, N – natáhneme ruce v loktech a vytáhneme se za temenem hlavy, V – předklon až dolů, položíme temeno hlavy na zem a spojené ruce také klesají k zemi, opuštění pozice – N – zvedneme se nahoru, V – zůstaneme
  • D) N – ruce dáme do pasu, V – předkloníme se jen tak, aby záda byla vodorovně se zemí, N – ukazovákem a palcem chytneme palce u nohou, V – krčíme lokty stranou a temeno hlavy položíme na zem, opuštění pozice – N – zvedneme se tak, aby trup byl vodorovně se zemí, V – ruce dáme do pasu, N – zvedneme se nahoru, V – krok nebo skok do samasthiti, drišti u všech variant je nos
  • Páršvóttanásana: N – odkročíme pravou nohou asi tři stopy dozadu a otočíme se, chodidla svírají cca 45stupňů, ruce dáme do modlitby za zády (nebo se chytneme za lokty), V – předklon tak, aby se čelo dotklo kolene nebo se mu přiblížilo, opuštění pozice – N – zvedneme trup nahoru a v tomto nádechu přetočíme na druhou stranu, V – předkláníme k druhé noze, drišti nos
  • Utthita hasta padangušthásana: N – zvedneme pravou nohu a pravou rukou chytíme palec u nohy, levou rukou se chytíme v pase, V – předkloníme se čelem ke koleni, drišti nos, N – zvedneme hlavu od kolene a vzpřímíme trup, V – pravou nohu unožíme do strany a hlavou se podíváme na opačnou stranu, po pěti deších N – nohu vrátíme do přednožení, hlavu zpět to základní pozice vpřed, V – jednou se předkloníme čelem ke koleni, N – zvedneme trup, pustíme palec nohy, dáme obě ruce do pasu a noha zůstává v přednožení, drišti palec u nohy
  • Ardha baddha padmóttanásana: N – založíme pravou nohu do polovičního lotosu a pravou rukou přes záda uchopíme pravé chodidlo, V – předkloníme se, levou dlaň položíme na zem, opuštění pozice – N – zvedneme hlavu, V – zůstaneme, N – zvedneme trup nahoru, V – pustíme nohu a položíme ji na zem, drišti nos
  • Utkatásana: z předchozí pozice přejdeme přes pozdrav slunci A do utkatásany tak, že z pozice psa hlavou dolů, skočíme s N mezi ruce, nohy necháme pokrčené a zvedneme trup vzhůru, ruce jsou natažené v loktech a hlava klesá do záklonu, drišti palce u rukou
  • Vírabhadrásana A: z předchozí pozice přejdeme přes pozdrav slunci tak, že z pozice psa hlavou dolů vykročíme pravou nohou mezi ruce a zvedneme trup nahoru, ruce jsou natažené v loktech a hlava klesá do záklonu, drišti palce u rukou, po pěti deších přetočíme na druhou stranu
  • Vírabhadrásana B: z Vírabhadrásany A na levou nohu přejdeme do pozice tak, že otevřeme pánev i ramena, ruce upažíme, po pěti deších přetočíme na druhou stranu, drišti dlaň ruky na straně pokrčené nohy

Autor: Lucie Martinová, foto: Lucie Martinová, Josef Martin

 

Žádné komentáře

Komentáře jsou uzavřeny