Aštanga část 1. – pozdravy slunci

Aštanga část 1. – pozdravy slunci

V následující sérii příspěvků Vás Lucka a Pepa postupně seznámí s první sérii aštanga jógy. První část je věnována pozdravům slunci A a B. V aštangové praxi se klasicky cvičí 5x pozdrav A a 5x pozdrav B. K tomu je ale třeba se postupně propracovat. Doporučujeme proto začínat s každou variantou 3x a postupně přidávat.

Aštangový pozdrav slunci A

  • Samasthiti – pevný stoj. Stoupněte si na začátek podložky a spojte chodidla tak, aby se dotýkala vnitřními hranami. Chodidla zakořeňte do podložky a zároveň se vytahujte nahoru za temenem hlavy. Začněte hlasitě dýchat dechem ujjaji tak, aby se hrudník s nádechem rozpínal do všech stran a a výdechem vracel zpět. Vnímejte zapojení udijána bandhy (vtažení spodní části břicha v oblasti pod pupkem) a múla bandhy. Drišti (směr pohledu): nos.
  • Nádech – zvedněte paže nahoru a zakloňte hlavu. Ruce jsou v loktech natažené. Drišti: palce u rukou.
  • Výdech – položte dlaně na zem vedle chodidel, zakulaťte záda a čelo položte na kolena. Drišti: nos.
  • Nádech – zvedněte hlavu, zatímco dlaně necháváte stále položené na zemi. V tomto momentu intenzivně pocítíte zapojení udijána bandhy. Drišti: nos.
  • Výdech – skočte nebo odkročte vzad a proveďte chatturangu (klik). Lokty jsou blízko u těla. Pohled směřuje přes nos vpřed, to znamená, že hlava už je v záklonu.
  • Nádech – propněte ruce a zvedněte se do psa hlavou vzhůru. Drišti je stále nos.
  • Výdech – pomocí rolování prstů u nohou přejděte do psa hlavou dolů.
  • 5 dechů v psovi hlavou dolů.Drišti: pupík.
  • Nádech – skočte nebo přikročte mezi ruce, zvedněte hlavu, zatímco dlaně jsou stále položené na zemi. Drišti: nos.
  • Výdech – hluboký předklon, hlava ke kolenům.
  • Nádech – zvedněte paže nahoru a zakloňte hlavu. Ruce jsou v loktech natažené. Drišti: palce u rukou.
  • Výdech – Samasthiti.

 

Aštangový pozdrav slunci B:

  • Samasthiti
  • Nádech – zvedněte paže nahoru, pokrčte kolena do židle a zakloňte hlavu. Drišti: palce u rukou.
  • Výdech – položte dlaně na zem vedle chodidel, propněte nohy, zakulaťte záda a čelo položte na kolena. Drišti: nos.
  • Nádech – zvedněte hlavu, zatímco dlaně necháváte stále položené na zemi. Drišti: nos.
  • Výdech – skočte nebo odkročte vzad a proveďte chatturangu (klik).
  • Nádech – zvedněte se do psa hlavou vzhůru.
  • Výdech – pomocí rolování prstůu nohou přejděte do psa hlavou dolů.
  • Nádech – pravou nohou přikročte mezi ruce a zvedněte se do bojovníka A. Ruce jsou spojené. Drišti: palce u rukou.
  • Výdech – ruce položte zpět na zem, pravou nohou odkročte vzad a proveďte chatturangu (klik).
  • Nádech – zvedněte se do psa hlavou vzhůru.
  • Výdech – pomocí rolování prstů u nohou přejděte do psa hlavou dolů.
  • Nádech – levou nohou přikročte mezi ruce a zvedněte se do bojovníka A. Ruce jsou spojené. Drišti: palce u rukou.
  • Výdech – ruce položte zpět na zem, levou nohou odkročte vzad a proveďte chatturangu (klik).
  • Nádech – zvedněte se do psa hlavou vzhůru.
  • Výdech – pomocí rolování prstů u nohou přejděte do psa hlavou dolů.
  • 5 dechů v psovi hlavou dolů.Drišti: pupík.
  • Nádech – skočte nebo přikročte mezi ruce, zvedněte hlavu, zatímco dlaně jsou stále položené na zemi. Drišti: nos.
  • Výdech – hluboký předklon, hlava ke kolenům.
  • Nádech – zvedněte paže nahoru, zvedněte se do židle a zakloňte hlavu. Ruce jsou v loktech natažené. Drišti: palce u rukou.
  • Výdech – Samasthiti.

 

 

 

 

 

Žádné komentáře

Komentáře jsou uzavřeny