Styly jógy

Styly jógy

Zajímáte se o jógu nebo ji prostě chcete jen vyzkoušet a zjišťujete, že jedno studio nabízí power jogu, jiné aštangu nebo Iyengar hodiny a vy nemáte tušení, co tyto názvy znamenají? Hledáte tu správnou hodinu jógy pro Vás? Potom Vám snad pomůže následující souhrn nejběžnějších stylů jógy, které můžete najít u nás nebo jinde ve světě. Rozhodně to není výčet kompletní, styly se liší podle fyzické náročnosti a zaměření – na správnou techniku, terapeutické provedení, meditativní a spirituální zaměření, aj.. Většina z nich vychází z tzv. hatha jógy, což je prastará metoda sebezlepšování pomocí propojených dýchacích a fyzických cvičení.

Aštanga – jedna z nejrozšířenjších forem jógy v západním světě, a také fyzicky nejnaročnější. Jedná se o ucelené série na sebe navazujících pozic (asán) podle jógového učitele K. Pattabhi Jois. Systém je založen na šesti sériích, které postupně nabývají na obtížosti a které umožňují cvičencům praktikovat ve svém vlastním tempu. Pozice plynule navazují jedna na druhou, hodně pozornosti se věnuje dýchání. Více na www.yogaworkshop.com, www.ashtanga.cz

Power jóga – jedná se o americkou verzi aštanga jógy, která měla běžným Američanům přiblížit jógu. Hlavní náplní je intenzivní cvičení na sebe navazujících pozic, které posilují a zároveň protahují. Power jóga je populární hlavně v různých fitness klubech a je nabízenou alternativou vedle aerobiku, pilates nebo jiných populárních cvičení. Více na www.poweryoga.com, www.powerjoga.cz

Vinyasa Flow – slovo vinyasa znamená „pohyb sladěný s dechem“. Cvičení v tomto stylu tedy znamená, že vás učitel plynule povede z jedné asány do druhé v souladu s nádechem a výdechem. Součástí každé hodiny většinou bývá „pozdrav slunci“ – sekvence po sobě jdoucích pozic. Jedná se o dynamickou a fyzicky náročnější formu cvičení, často se u nás proto nazývá dynamická jóga. Více na www.vinyasaflowyoga.net

Iyengar – jeden z nejznámějších učitelů v západním světě B.K.S. Iyengar dodnes vyučuje styl, který se zaměřuje především na správnou techniku provedení každé pozice. Na hodinách iyengar jógy jsou pozice obvykle drženy mnohem déle než u jiných stylů tak, aby studenti měli možnost věnovat dostatek pozornosti provedení pozice – správné držení těla, zapojení svalů a současně dýchání. Při hodinách se hodně používají pomůcky (bloky, pásky, židle, pokrývky), které pomohou přizpůsobit cvičení studentům po zraněních, s různými pohybovými dysbalancemi nebo starším studentům. Více na www.iyisf.org, www.iyengar.cz

Bikram – tato jóga je specifická tím, že cvičení probíhá v místnosti vyhřáté na 38º C. Účelem je zahřát tělo tak, aby se z něho potem vyplavily toxiny a posílila se imunita. Studenti cvičí přesně stanovenou sérii 26 tradičních pozic, kterou stanovil zakladatel této formy B. Choudhury. Více nawww.bikramyoga.com, www.bikramyoga.cz

Sivananda – tato jógová cvičení jsou založena na filosofii Swami Sivananda z Indie. Systém je složen z pěti hlavních principů – fyzické cvičení (asány), dechová cvičení (pranayama), relaxace (Savasana), zdravá strava (vegetariánství), pozitivní myšlení (vedanta) a meditace (dhyana). Na tomto základě se hodiny skládají z cvičení 12 základních pozic pro zlepšení pevnosti a flexibility páteře, meditace, dechových cvičení a zpívání modliteb (chantování). Více na www.sivananda.org, www.sivanandajoga.cz

Kundalini – tento styl pochází z tantra jógy. Součástí cvičení jsou asány, dechová cvičení, zpívání a meditace pomocí manter. Cílem je probuzení energie ve spodku páteře (v nejspodnější čakře) a posouvání jí výš po páteři přes všech sedm čaker. Více na www.3HO.org, www.jogin.cz

 Jivamukti – jestliže hledáte fyzicky náročnou a zároveň meditativní formu jógy, pak jděte na hodinu Jivamukti jógy. Jedná se opět o formu vytvořenou v USA, konkrétně v New Yorku. Hodiny vedle cvičení asán zahrnují také meditaci, čtení, hudbu a chantování. Více na www.jivamuktiyoga.com

 Integrální jógová terapie – jedná se o jógové cvičení adaptované pro terapeutické účely při léčení potíží a chorob jako jsou bolesti zad, srdeční choroby, psychické poruchy nebo i AIDS. Více nawww.iytyogatherapy.com,

Viniyoga – tato forma jógy vytvořená T.K.V. Desikacharem se zaměřuje na přizpůsobení jógového cvičení našemu fyzickému i mentálnímu vývoji a potřebám v různých stádiích života. Více na www.viniyoga.com

Anusara – nový populární styl v USA propagovaný Johnem Friendem, který spojuje lidského ducha s přesným provedením pozic. Hlavní důraz je kladen na tzv. „vnější a vnitřní polohu“ a přizpůsobení cvičení schopnostem a omezením každého studenta. Více na www.anusara.com

Žádné komentáře

Komentáře jsou uzavřeny