Jak z podzimu načerpat sílu na zimu

Jak z podzimu načerpat sílu na zimu

 

Zdá se vám, že teprve před chvílí skončilo léto a vy už byste pomalu měli začít přemýšlet o vánočních dárcích? Přibrzděte! Pojďte si užít toto přechodové období, kdy se příroda proměňuje, kdy teplý letní jang přechází v zimní chladný jin. Má to něco do sebe!

Energie podzimu je „usebrání se“ k sobě, směřujeme dovnitř, jsme více introvertní a otevřeni vnitřní práci na sobě. Dny se krátí, noci se prodlužují, je více chladno a deštivo. Nám už se tolik nechce být venku, ale je nám lépe v teple domova a se svými blízkými. Představte si sami sebe sedící v pohodlném křesle v teplých ponožkách u praskajícího krbu, v jedné ruce držíc knihu a v druhé hrnek teplého voňavého čaje. Zní to skoro kýčovitě. Ale je to přesně to, co nám v tuto roční dobu udělá úplně nejlépe!

Z hlediska tradiční čínské medicíny je toto období pod vládou elementu kovu, který je generován prvkem země (ten vládl babímu létu) a vytváří prvek vody (ten bude vládnout konci prosince a lednu). Tento element je spojován s orgány plic a tlustého střeva. Právě tyto dva orgány mají na starosti naši obranyschopnost, odolnost vůči nemocem, a proto je potřeba je v tuto roční dobu podpořit, vyživit. Emoce, která je spojena s podzimem a elementem kovu je smutek, žal. Snad proto také začátkem listopadu slavíme „dušičky“. Zastavíme se a vzpomínáme na zesnulé.

 

Oslabení plic a tlustého střeva se může projevit přílišným smutkem a sklonem k depresím a naopak přílišný smutek a žal může způsobit oslabení těchto orgánů.

Denní dobou plic je 3. – 5. hodina ranní, proto, když máme kašel, budíme se nejčastěji touto dobou a plíce se čistí. Denní dobou, kdy je nejaktivnější tlusté střevo, je 5. – 7. hodina ranní. Tedy čas, kdy by mělo v ideálním případě pravidelně docházet k jeho vyprázdnění.

Hlavní úlohou plic i tlustého střeva je zbavování se nepotřebného a přijímání nového. A to konkrétně na úrovni dýchání, ale i metaforicky. Rozhoduje o tom, jestli a jak jsme ochotni se něčeho vzdát, nelpět na starých věcech, zvycích, lidech, vztazích a myšlenkových vzorcích, které už nám neslouží. Je čas pustit vše, co jsme na sebe v průběhu roku nabalili, co si neseme s sebou a vlastně už to nepotřebujeme. Je tedy nejvhodnější čas na generální úklid domácnosti, šatníku, spíže, počítače, ale i hlavy. Je čas vydechnout! Vyprázdnit prostor, aby mohlo přijít něco nového.

Obě dráhy jsou úzce spojeny s naší imunitou, odolností vůči nemocem. Proto se oslabení těchto orgánů projeví podzimními nachlazeními, rýmami a virózami.

Co tedy dělat, abychom podzim v pohodě ustáli a ještě z něj načerpali sílu na nadcházející zimu?

  • Chce to klid a nohy v teple! A to doslova. Zkuste si opravdu dát pozor na to, abyste neprostydli nebo nebyli dlouho v chladném, suchém větru.
  • Procházejte se v přírodě a všímejte si změn, které právě probíhají. Vnímejte ty úžasné barvy a zhluboka dýchejte! Vnímejte, jak se příroda chystá na zimu, jak listí opadá, jak se stromy zbavují nepotřebného a zvířata si syslí zásoby na zimu. My jsme součástí přírody, tedy tyto změny probíhají i v nás.
  • Mluvte o svých pocitech. Sdílená bolest je poloviční bolest. Pokud se naučíte své emoce pojmenovat, můžete s nimi pracovat a přijímat je jako součást sebe.
  • Zbavte se starých a nepotřebných věcí! Darujte je těm, kterým ještě poslouží, nebo je prostě vyhoďte. Pokud je to pro vás těžké, zkuste si danou věc vzít do ruky a položit si otázku: „Dělá mě tato věc šťastným/šťastnou?“ Pokud vaše odpověď není kladná, vyhoďte ji. Také, jakmile cítíte při pohledu na určitou věc únavu, úzkost, vyčerpání, je to také jasné znamení, že u vás doma tato věc nemá co dělat!
  • Zapalujte světla, svíčky, topte v krbu! Vytvoříte doma útulnou atmosféru a zároveň dodáte mysli světlo, kterého je přes den stále méně. Je snad více uklidňující pohled než do plamene ohně?
  • Nechte odejít negativitu a nepřipojujte se k „věčným stěžovatelům“. Zkuste hledat na lidech, věcech i situacích to dobré. To, co vás může na vaší cestě obohatit, čemu se můžete naučit.
  • Začněte si psát deník vděčnosti, nebo se aspoň každý den před spaním na chvilku zastavte a najděte na proběhlém dni něco, co se vám povedlo, co vám udělalo radost, za co jste vděční.
  • Jezte a pijte teplé! Je velmi důležité tělo zahřívat nejen zvenku, ale hlavně zevnitř. Tepelně upravené jídlo je to, co vaše tělo nyní potřebuje. Krémové polévky, dlouze tažené vývary, dušená a pečená jídla nebo ranní obilné kaše jsou tím, co vám udělá dobře.
  • Jezte to, co nám v tuto roční dobu příroda nabízí. Slaďoučká jablka, hrušky, ořechy, dýně, brambory a kořenová zelenina mohou být základem celé řady skvělých jídel.
  • Jídla i nápoje dochucujte zahřívacím kořením jako je zázvor, skořice, kardamom, hřebíček, muškátový oříšek, chilli. Kurkumové mléko, chai latté nebo horká čokoláda chutná v sychravém podzimním odpoledni nejlépe!
  • Pokud to alespoň trochu jde, spěte déle! Ideální je, pokud se naučíte chodit spát před 22. hodinou. Pokud jdete spát déle, vyčerpáváte tím energetickou zásobárnu následujícího dne.
  • Běžte do společnosti! Setkávejte se s lidmi, které máte rádi, kteří vás nabíjejí, inspirují. Zajděte na kávu s kamarádem/kamarádkou, se kterou jste se už dlouho neviděli.
  • Těšte se na Vánoce! Nepodléhejte uměle vytvořenému nátlaku ze strany médií a obchodů, které vás nutí myslet si, že něco nutně potřebujete, abyste měli hezké svátky. Vánoce jsou o klidu a pohodě, o vzácném čase stráveném s lidmi, které máte rádi.

Autorka textu i fotografií: Lucie Martinová

Žádné komentáře

Přidejte svůj komentář

two × five =