HATHA JÓGA – CESTA K SOBĚ

HATHA JÓGA – CESTA K SOBĚ

Naše doba si z jógy vzala hlavně tělesné pozice, z nich vzniklo ucelené cvičení, a to se momentálně opět rozrůzňuje a větví. Hatha jóga si ponechává jak název, s nímž se pojí už dobrých pět století, tak i svou hlavní aspiraci. Tou je výrazné zpomalení až zastavení mysli.

Protože společnost zaměřená na výkon oceňuje takzvaný multitasking, někdy se snažíme stihnout víc činnosti naráz, a přitom si třeba neuvědomíme, že ani jednu neděláme správně nebo plnohodnotně. Mysl je přelétavá a pozornost je odváděna jinam, pryč z míst, kde se právě nacházíme.

Jóga nás přivádí zpět k sobě a hatha jóga učí setrvat se sebou delší dobu. Zpočátku to může být obtížné, ale jiné zkušenosti hovoří o tom, že někoho vědomá a soustavná práce s vlastním tělem zaujme a blaží od začátku.

Jsou různé důvody, proč si ze všech nabízených způsobů, jak cvičit, zvolit zrovna jógu. U hathy se trefil ten, kdo se chce lépe koncentrovat, kdo si chce osvojit umění dobře dýchat, a určitě se trefil ten, nebo možná ta (protože dnes ve studiích převažují ženy a dívky), která by ráda, aby nešlo jen o to, odskočit si na hodinu „mimo svět“ a pak se zase vrátit do starých kolejí. Správný přístup k hatha józe je, aby všechno, co si díky ní osvojím, začalo působit i mimo cvičební sál.

Navzdory starodávnému původu je tedy hatha jóga moderní, protože je praktická, možná by se dalo říci funkční. Nejenže má blahodárné účinky na tělo a umožňuje při pravidelném cvičení vnímat zřetelné pokroky, při jejichž „objevu“ má každý ze sebe radost. Ale také se díky ní harmonizuje osobnost.

Pozvolné a kontrolované zaujímání ásan umožňuje fixovat správné pohybové vzorce. Prodýchání pozice ve výdrži vede ke zpružnění a zároveň zpevnění svalstva. Uvědomování účinků v klidové poloze dělá cvičení komplexním.

Uplatňujeme při tom jeden ze základních jógových principů – nenásilí. Vytvořit ásanu vyžaduje určité úsilí, někdy značné, nikdy však nejde o to se přepínat, jít za každou cenu do krajnosti a tělo k něčemu nutit, přesvědčovat ho.

Zvláště pro začátečníky, ale nejen pro ně, bude cvičení vždy spojeno s určitou námahou. Odměnou za ni je nezbytná relaxační část. A protože hatha není jen umění svalů, některé lekce mohou obsahovat základy práce s myslí, směřující v pokročilejší praxi k meditaci. Je na každém, zda přejde k takovému stupni provozování jógy, že si ji přibere k fyzickým úkonům. I na toho, kdo zůstane jen při nich, bude mít soustavné cvičení blahodárný vliv.

 

Autor: Josef Káninský

Žádné komentáře

Přidejte svůj komentář

18 − sixteen =